Terms & Conditions



Allmänt

Alla priser på hemsidan är inklusive svensk moms med 25%.

Vi säljer till både privatpersoner och företag i Sverige och inom EU.

Alla varor ägs av Snyggt Ljud tills full betalning erhållits.

Om du är under 18 år krävs målsmans skriftliga godkännande innan du kan lägga en beställning.

Om tvist skulle uppstå så följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut. Adress: ARN, Box 174, 101 23  Stockholm.


Leverans allmänt

Lagervaror skickas omgående, normalt samma dag eller senast nästa vardag efter att vi fått din beställning.

Beställningar som inkommer före 13:00 kan som regel skickas samma dag om varorna finns i vårt lager. Obs att varor som ska skickas med brev har en brytpunkt på ca 9:00 pga Postnords nya tidiga tömningstider.

Varor som ej finns i vårt lager brukar oftast kunna skickas inom 1-5 vardagar, ibland direkt från leverantören.

Du kan alltid kontakta oss för mer information om leveranstid för varor som ej finns i lager.

Skulle det uppstå fördröjningar utöver normal leveranstid så meddelas du om detta via e-post eller telefon/SMS och har då möjlighet att häva ditt köp utan extra avgifter.

Paket skickas med av oss vald transportör (normalt DHL) eller någon av leverantörernas transportörer vid direktleverans.

Brev skickas alltid med Postnord och ej spårbart.

Paketavisering - Om du lämnar ditt mobilnummer vid beställning så får du ett SMS när paketet finns för uthämtning i tillägg till e-postavisering, annars får du enbart avisering per e-post.

Vid tunga eller skrymmande paket kan ibland hemleverans användas där godset körs ut direkt hem till dig. Transportören meddelar dig i förväg per telefon eller SMS innan de kör ut och du har då ofta möjlighet att ändra dag för utkörning. Tänk därför på att alltid lämna ett giltigt telefonnummer (helst mobilnummer) så att transportören kan nå dig. Hemleverans sker normalt under dagtid om inte hemleverans kvällstid valts som tillägg.


Fraktalternativ



1. Brev

Vanligt brev som levereras av Postnord. Ej spårbart.

Brev går att välja när din/dina varor väger max 0.1 Kg och har ett mindre ordervärde.



2. DHL Servicepoint

Snabb leverans till ditt närmaste DHL-ombud, tex en affär, bensinstation eller liknande i din närhet. Max 20 Kg per paket. 

Normal leveranstid är ca 1-2 arbetsdagar, men till vissa orter kan det ta någon dag extra.



3. DHL Hemleverans (dagtid)

Paket körs hem till din port/tomtgräns. Avisering per SMS och/eller telefon.

Hemleverans ingår dessutom kostnadsfritt på alla beställningar med paket som väger mer än 20 kg eller när det är för skrymmande för leverans till ombud.

Leverans sker alltid under dagtid och du blir kontaktad innan leverans och möjlighet finns då att välja leveransdag. OBS: Om paketet inte kan köras ut inom 4 dagar från avisering så tillkommer lagerhyra på minst 100kr per dag, beroende på godsets storlek.

Obs: Om du bor väldigt avlägset eller på en ö så kan leveransen dröja något längre än normalt då transportören inte kör dagligen.



4. DHL Företagspaket

Företagspaket används enbart till företag och leverans sker under kontorstid utan avisering. Ifyllt företagsnamn är ett krav.


5. Hämta i butik

Du beställer och betalar i vår webbshop men hämtar i butik. Obs: gäller ej för betalning med faktura eller delbetalning.

Vi meddelar dig när du kan komma och hämta din beställning. En utskriven orderbekräftelse eller uppvisande av bekräftelsen per mejl krävs för att kunna hämta.




Fraktkostnad

Vi bjuder på billigaste fraktkostnaden på alla beställningar med ett ordervärde på minst 800 kr (endast inom Sverige).

På beställningar med ordervärde under 800 kr tar vi ut en mindre avgift enligt nedan:

- Brev: 35 Kr.

- Paket ombud: 79 Kr.

- Företagspaket: 99 Kr.

- Hemleverans dagtid: 189 Kr. 


På beställningar med ordervärde på minst 800 Kr finns följande alternativ till fraktfritt:

- Företagspaket: 99 Kr.

- Hemleverans dagtid: 120 Kr. 


Fraktkostnad till övriga länder inom EU:

Brev 0-100 gram: 60kr (ej spårbart)

Paket: 200kr (DHL Parcel connect)

Du kan alltid se totala fraktkostnaden i kassan innan du beställer.


Ej uthämtade paket

Paket som skall hämtas ut hos ombud ligger kvar i 14 dagar. Om inte paketet/paketen hämtas ut i tid så returneras de, vilket innebär extra arbete och kostnader för oss. I dessa fall kommer vi ta betalt för våra omkostnader, dock minst 200 Kr. Falska beställningar polisanmäles.


Leveransförseningar

Vid en eventuell försening av leveransen så meddelas du som kund om detta och får information om ny beräknad leveranstid. Om vi inte kan leverera inom skälig tid så har du rätt att häva köpet utan extra kostnader.

Vid transportskada

Vi hjälper dig alltid med reklamationer av skadat gods, vi ombesörjer ny leverans eller återbetalning, du behöver bara tänka på följande:

1. Skulle du upptäcka en skada på paketet/paketen när du hämtar ut hos ombud eller tar emot vid hemleverans så ska du påtala detta direkt till ombudet eller chauffören så de kan notera detta.

2. Om innehållet har blivit transportskadat så måste du meddela detta till oss så snart som möjligt efter mottagandet så att vi kan reklamera skadan hos transportören.


Betalning


Alla betalsätt förutom förskottsbetalning till bankgiro, förmedlas av Payer Financial Services AB som är en registrerad betaltjänstleverantör under Finansinspektionens tillsyn och är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och Mastercard. Du kan läsa om de olika betalsätten nedan:


 

1. Swish

Nu kan du även använda Swish som betalsätt hos oss, ett mycket populärt betalsätt som gör det både enkelt och säkert att betala med din mobila enhet såsom mobiltelefon eller surfplatta.

Säker verifiering görs med Bank-ID.



 
2. Kortbetalning  

Betala enkelt och smidigt med bank- eller kreditkort.  Du kan använda VISA och Mastercard.

När du klickat på "Bekräfta beställning" i kassan så dirigeras du om till betalväxelns betalfönster där du knappar in alla kortuppgifter och slutför köpet. Ditt konto debiteras i samband med att du slutför köpet i betalfönstret.

Alla köp kopplas till en säker och godkänd betalväxel (payer.se) som är en PCI DSS certifierad PSP (Payment Service Provider) vilket betyder att din kortinformation endast går till betalväxeln och inlösande bank, inga sådana uppgifter är tillgängliga för oss på Snyggt Ljud. Överföringen av informationen är krypterad med SSL (Secure Socket Layer) - 128 bitars kryptering. Säkerhetsstandarden 3D secure borgar för extra hög säkerhet, observera dock att ditt kort måste vara anslutet till 3D-secure för att kunna handla hos oss, detta gör du enkelt på din internetbank.



(3. Direktbetalning bank) Tillfälligt avaktiverad

För dig med Swedbank eller Handelsbanken.

Ett snabbt och säkert sätt att betala på. När du klickat på "Bekräfta beställning" i kassan så dirigeras du om till Payers betalfönster där du kontrollerar dina uppgifter, sedan dirigeras du vidare till din banks inloggningssida där du slutför betalningen. All känslig information går endast till godkänd och PCI DSS certifierad betalväxel (payer.se) och inlösande bank, inga sådana uppgifter är tillgängliga för oss på Snyggt Ljud. I dagsläget kan du som använder Swedbank eller Handelsbanken använda direktbetalning bank.



4. Faktura  (privatpersoner och företag!) Maxbelopp: 50.000 kr

När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. 

Tjänsten faktura kostar fn. 19 Kr och du ser kostnaden direkt i kassan, inga andra avgifter tillkommer.

Fakturan förfaller 14 dagar efter att fakturan är aktiverad för privatpersoner och 30 dagar för företag (14 dagar för enskild firma). Aktivering av faktura sker normalt samma dag som din beställning skickas.

Fakturan sänds via e-post och kan ibland även ligga med i försändelsen.

Du måste vara minst 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall även innebär en kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift på fn 60 Kr samt dröjsmålsränta. För att se fullständiga villkor för Payer Financial Services AB - Faktura via Collector Bank, se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Observera att namn och adress måste stämma med folkbokföringen.




5. Delbetalning (privatpersoner) maxbelopp: 50.000 kr, minsta belopp: 1000 kr.

När du väljer delbetalning så kan du via Payer Financial Services AB och Collector Bank AB dela upp betalningen på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. Collector Bank kommer att skicka faktura till dig med förfallotid i slutet av månaden. De extra avgifter som tillkommer är listade i tabellen nedan och framgår alltid på Payers betalsida när du väljer typ av delbetalning.

För att följa din delbetalningskampanj så behöver du betala det belopp som framgår på fakturan som skickas i mitten av varje månad.

Aviavgift på 29 Kr tillkommer på varje faktura. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär en kreditupplysning.

Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift på fn. 60 Kr samt dröjsmålsränta.

För att se fullständiga villkor för Payer Financial Services AB's delbetalning via Collector Bank AB, se länkarna nedan:

Allmänna villkor för kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Observera att namn och adress måste stämma med folkbokföringen.


Här kan du se dina kostnader för delbetalning beroende på vilken avbetalningsplan du väljer.

Längd på delbetalningUppläggningsavgift (engångsavgift)Månadsvis avi-avgiftÅrsränta (%)
Upp till 3 månader95 Kr29 Kr0 %
Upp till 6 månader195 Kr29 Kr0 %
Upp till 12 månader295 Kr29 Kr0 %
Upp till 24 månader295 Kr29 Kr9.95 %
Upp till 36 månader295 Kr29 Kr9.95 %

Minsta orderbelopp för att kunna delbetala är 1000 Kr, maxbeloppet är 50.000 Kr.



6. Förskottsbetalning till bankgiro

Du kan betala in köpesumman till vårt bankgirokonto: 5102-0477 efter att du fått en orderbekräftelse från oss med ett ordernummer som du anger som referens vid betalningen.

Vi hanterar beställningen först efter att pengarna blivit registrerade på kontot vilket kan göra att din order hanteras en dag senare än vid andra betalsätt.


7. Betalning i butik

Du som bor i närheten och vill betala och hämta i vår butik beställer enklast genom att ringa eller mejla oss din beställning så kontaktar vi dig när det går bra att hämta. Betala med kort eller kontanter.




Öppet köp (OBS:gäller bara vid oöppnade produkter)

När du handlar på www.snyggtljud.se har du alltid 30 dagars öppet köp, med undantag för specialbeställda varor och måttanpassade varor såsom kablar på löpmeter. 

Om du ångrar ett köp inom 30 dagar så ska du först kontakta oss så vi kan verifiera att öppet köp gäller, sedan kan du returnera varan till oss och får då tillbaka hela köpesumman, dock står du själv för fraktkostnaden till oss och varan skall skickas med företagspaket och inte vara belagd med lösen. Vi bistår gärna med färdiga returfraktsedlar vilket oftast blir billigast för dig som kund.

För att kunna nyttja öppet köp så måste varan returneras i obruten förpackning, inga förseglingar får brytas. varan skall vara i nyskick och vara säljbar utan behov av kompletteringar eller annan åtgärd.

Om du ångrar ett köp inom 14 dagar så är det ångerrätten som gäller, se nedan. 



Ångerrätt

Som konsument har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från det att du tagit emot varan, enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. 

För att utnyttja din ångerrätt så kontaktar du oss genom att använda vårt kontaktformulär, eller mejlar på: info@snyggtljud.se eller ringer på tel: 0522-12360.

Du kan också använda dig av konsumentverkets ångerblankett som du kan ladda ner här: Ångerblankett

Observera att ångerrätten inte gäller för specialbeställda varor som tillverkas på beställning, ej heller måttanpassade varor såsom kablar i metervara, inte ljud- och bildupptagningar eller programvaror vars plombering är bruten (gäller även teknisk plombering, tex registrering av serienummer) och inte förbrukningsvaror

Du får försiktigt undersöka varan, men den ska vara i väsentligt oförändrat skick. Om produkten och dess förpackning är använd eller ändrad på sådant sätt som inte behövs för att undersöka varan, skadad eller att det saknas tillbehör så kan det komma att göras ett värdeminskningsavdrag. Originalkvitto ska bifogas och paketet ska märkas med returnummer som du får av oss om inte annat har avtalats. Du står själv för fraktkostnaden till oss och vi ser helst att returer skickas som företagspaket för snabbast hantering. Vi bistår gärna med returfraktsedlar till självkostnadspris. Försändelsen får ej beläggas med lösen. 

Vid godkänd retur så återbetalas hela köpesumman med eventuella avdrag för värdeminskning och/eller avdrag för returfrakt, inom 14 dagar, men allt som oftast inom 2-3 dagar. Läs mer under "Återbetalningar" längre ner på denna sidan.

Returadress: Snyggt Ljud i Sverige, Tallvägen 8, 451 51 Uddevalla.

Garanti

Hos oss har du alltid minst 2 års garanti på alla varor med undantag för förbrukningsvaror (tex batterier, lampor, skivspelar-nålar etc.), demo-exemplar och begagnade varor.  På begagnade varor och demo-exemplar så lämnar vi minst 6 månaders garanti, ofta mer. Vissa produkter har en längre garantiperiod och då står det på produktsidan.

Om en vara skulle gå sönder inom garantitiden så ska ni alltid kontakta oss för vidare instruktioner samt erhålla ett returnummer. Du kan alltid returnera en trasig produkt till oss men i många fall fall går det fortare om varan skickas direkt till leverantören eller dess serviceverkstad, men kontakta oss först så kan vi komma överens om vad som blir snabbast och enklast.

Garanti skall alltid styrkas med giltigt inköpskvitto.

När du behöver returnera en vara, tänk då på att emballera varan väl, detta då skador till följd av dålig emballering debiteras dig som kund. Ett tips är att alltid behålla originalförpackningen för eventuella returer. Om du returnerar en vara och den vid kontroll visar sig vara felfri eller att felet berott på handhavandefel eller felaktig användning så debiterar vi dig en undersökningskostnad med 250 Kr samt kostnad för frakter. Returer får ej beläggas med lösen.

Vid godkänd reklamation sker något av följande: reparation, omleverans eller hävning av köpet. Vi ersätter dig också för vissa kostnader som uppkommit i samband med reklamationen såsom fraktkostnader. En återbetalning görs sedan inom 14 dagar, ofta snabbare. 

Vi ser helst att returer skickas som företagspaket för snabbast hantering. Vi bistår gärna med returfraktsedlar.

Returadress: Snyggt Ljud i Sverige, Tallvägen 8, 451 51 Uddevalla.

Om tvist skulle uppstå så följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens beslut. (ARN). Adress: ARN, Box 174, 101 23  Stockholm.

Länk till EU's motsvarighet till ARN dit du som kund kan vända dig för att lösa tvister:

 https://ec.europa.eu/odr


Reklamationsrätt

Som konsument har du även 36 månaders reklamationsrätt på nya varor enligt konsumentköplagen.

Detta innebär att du har rätt att reklamera en vara som inte fungerar som den ska inom 36 månader (3 år) från det att du tagit emot varan. Tänk dock på att du måste reklamera varan inom skälig tid, alltså så snart du upptäcker felet (2 månader räknas alltid som skälig tid). Om du vill reklamera en vara så kan du kontakta oss från kontaktformuläret, mejla på info@snyggtljud.se eller ringa på tel: 0522-12360.

För att reklamationen ska godkännas så ska felet vara ursprungligt, alltså att felet fanns redan vid inköpstillfället. Läs mer på Hallå konsuments hemsida: Reklamera vara eller tjänst.

En vara kan vara felaktig redan från tillverkning men där symptomen inte visar sig förrän långt senare. Vid godkänd reklamation sker något av följande: reparation, omleverans eller hävning av köpet. Vi ersätter dig också för vissa kostnader som uppkommit i samband med reklamationen såsom fraktkostnader. En eventuell återbetalning görs inom 14 dagar men oftast snabbare.

Vi ser helst att reklamationer skickas in med företagspaket för snabbast hantering. I de flesta fall kan vi bistå med returfraktsedlar.

Returadress: Snyggt Ljud i Sverige, Tallvägen 8, 451 51 Uddevalla.

Om tvist skulle uppstå så följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens beslut. (ARN). Adress: ARN, Box 174, 101 23  Stockholm.

Länk till EU's motsvarighet till ARN dit du som kund kan vända dig för att lösa tvister:

 https://ec.europa.eu/odr



Återbetalningar

Eventuella återbetalningar vid ångrat köp, hävt köp eller andra reklamationer, sker inom 14 dagar (oftast några få dagar) och med samma betalsätt som produkten köptes med. Obs: du som har använt faktura eller delbetalning vid köpet och där beloppet är betalt får ett tillgodohavande hos Collector Bank.  För återbetalning av detta tillgodohavande så behöver Collector Bank kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, de lagrar inte dessa uppgifter i samband med ditt köp. Mejla dina uppgifter till contactcenter@collector.se eller ring 031-7502773.



Service

Service och reparation av produkter med garanti sköts normalt av respektive tillverkares serviceverkstad. Den trasiga varan skickas antingen till oss eller direkt till serviceverkstaden. Vi kan oftast bistå med fraktsedlar. Kontakta oss för mer information vid garantiärenden. 

Vi hjälper dig även med service på produkter där garantin gått ut, antingen genom att hänvisa till rätt verkstad eller så kan vi i vissa fall ta hand om servicen hos oss.


Personuppgifter

Vi på snyggt Ljud är ansvariga för att alla personuppgifter hanteras på ett säkert och korrekt sätt enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Du kan läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter på sidan om vår integritetspolicy.


Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel och andra felaktiga uppgifter i webbshoppen samt prisändringar och slutförsäljning. Vi reserverar oss för leveransfördröjningar utanför vår kontroll. 

Information om olika produkter är hämtade från tillverkare eller distributör med eventuella kommentarer/omdömen av oss och ska ses som ett hjälpmedel, inte en definitiv faktasamling.

Vill du vara säker på en uppgift, kontakta tillverkaren eller hör av dig till oss så tar vi reda på det du önskar veta.